• Pradžia
  • >
  • Projektas Nr. 08-001-P-0005 „Valstybinės reikšmės magistralinio kelio A5 Kaunas–Marijampolė–Suvalkai ruožo nuo 56,83 iki 72,50 km rekonstravimas “

Projektas Nr. 08-001-P-0005 „Valstybinės reikšmės magistralinio kelio A5 Kaunas–Marijampolė–Suvalkai ruožo nuo 56,83 iki 72,50 km rekonstravimas “

2024 05 28

Projektas Nr. 08-001-P-0005 „Valstybinės reikšmės magistralinio kelio A5 Kaunas–Marijampolė–Suvalkai ruožo nuo 56,83 iki 72,50 km rekonstravimas “

Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ ir VšĮ Centrinė projektų valdymo agentūra 2024 m. gegužės 24 d. pasirašė projekto Nr. 08-001-P-0005 „Valstybinės reikšmės magistralinio kelio A5 Kaunas–Marijampolė–Suvalkai ruožo nuo 56,83 iki 72,50 km rekonstravimas “ finansavimo sutartį. Sutartyje numatyta projekto finansavimui skirti iki 79.623.333,00 eurų iš 2021‒2027 metų Europos Sąjungos fondų ir (arba) Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės lėšų ir (arba) Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų. Bendra projekto vertė – 228.433.783,75 eurų.

Projekto tikslas–tobulinti ir plėtoti TEN-T kelių tinklą, diegiant eismo saugos ir aplinkosaugos priemones.

Rekonstruojamas kelio A5 ruožas yra Lietuvos pietvakariuose, Marijampolės apskrities, Marijampolės savivaldybės, Marijampolės ir Šunskų seniūnijų teritorijoje. Kadangi magistraliniu keliu A5 Kaunas–Marijampolė–Suvalkai vyksta tarptautinis tranzitinis eismas, projekto įgyvendinimas duos didelę naudą ne tik Lietuvos vietiniam ir tranzitiniam eismui, bet tarptautiniam tranzitiniam eismui. Tarptautiniu aspektu teritorija, kurią įtakos projektas, yra visos E67 (Via Baltica) kelią kertančios šalys, tačiau didžiausią reikšmę projektas turės Lietuvai, Lenkijai ir Latvijai. Naujai kuriama infrastruktūra bus pritaikyta specialiųjų poreikių turintiems žmonėms.

Tikslinės grupės: Marijampolės savivaldybės, Marijampolės ir Šunskų seniūnijų vietiniai gyventojai projekto įgyvendinimo vietoje, Lietuvos bei tarptautinio eismo dalyviai važiuojantys nagrinėjamu kelio ruožu – 12 719 autom./parą (2022 m.). Prognozuojama, kad 2053 m. važiuos 16 311 autom./parą.

Pagrindiniai kelio A5 56,83 – 72,50 km ruože dabartinės situacijos kritiniai taškai yra šie:

−                          kelio techniniai parametrai netenkina dalies TEN-T gairėse (Reglamentas Nr. 1315/2013) reikalavimų ir neatitinka kelių techninio reglamento KTR 1.01:2008 „Automobilių keliai“ pateikiamų reikalavimų;

−                          siaura kelio danga. Esamo kelio techninė kategorija (I–II), eismo srautai nėra atskirti, keliu važiuoja tiek tranzitinis transportas, tiek žemės ūkio technika. Kelias yra pavojingas manevruoti, už lėtai važiuojančios žemės ūkio technikos formuojasi automobilių eilės. Vairuotojai, bandydami aplenkti eiles, išvažiuoja į priešingą eismo kryptį ir sukelia avarines situacijas;

−                          ženkliai išaugęs eismo intensyvumas. 2019–2023 m. VMPEI vidurkis sudarė 11 390 autom./parą, iš jų krovininis – 5 786 autom./parą (50,8 proc.). 2023 m., lyginant su 2019 m., bendras eismo intensyvumas išaugo – 21,9 proc., krovininio eismo intensyvumas išaugo – 22,7 proc.;

−                          aukštas avaringumo lygis. Dėl siauros kelio dangos, neatskirtų tranzitinio ir vietinio eismo srautų, intensyvaus krovininio transporto eismo, 2018–2022 m. įvyko 9 įskaitiniai eismo įvykiai, kurių metu 14 žmonių buvo sužeisti. Dažniausia įskaitinių eismo įvykių rūšis – susidūrimas (100 proc.).

Įgyvendinus projektą, bus rekonstruotas valstybinės reikšmės magistralinio kelio A5 Kaunas–Marijampolė–Suvalkai 15,67 km ilgio ruožas (AM kategorija, 4 eismo juostos su skiriamąja juosta ir apjungiamaisiais keliais), įrengta/rekonstruota 1 pralaida, 3 tuneliniai pravažiavimai, 3 skirtingų lygių sankryžos, 4 tiltai, 2 skirtingų lygių sankirtos, 10 žiedinių sankryžų, pėsčiųjų ir dviračių takai, aptarnaujantis pastatas ir automobilių stovėjimo aikštelė, įdiegtos aplinkosauginės priemonės, rekonstruoti inžineriniai tinklai.

Projekto įgyvendinimas prisidės prie efektyvaus susisiekimo ir mobilumo sąlygų pagerinimo sausuma tarp Šiaurės ir Rytų užtikrinimo. Europos kelių tinkle bus užtikrintos saugios eismo sąlygos, atitinkančios transporto srautus, kelių kategorijai keliamus ES reikalavimus bei nustatytus tarptautinius standartus (Reglamentas Nr. 1315/2013), taip pat bus pagerinta transporto paslaugų kokybė, sudarytos patogios sąlygos tarptautiniam bei vietiniam civiliam ir kariniam susisiekimui, sutrumpės automobilių kelionės laikas, sumažės eismo įvykių rizika, pagerės TEN-T kelių infrastruktūros Lietuvos teritorijoje įvaizdis.
Įgyvendinus projektą, bus užtikrintos sklandesnės ir saugesnės susisiekimo sąlygos valstybinės reikšmės keliu. Bus sudarytos palankios sąlygos tranzitiniam bei vietiniam (lėtaeigiam) eismui. Lėtaeigis transporto eismas bus atskirtas nuo tranzitinio transporto eismo: tranzitinio transporto eismas vyks pagrindiniu keliu, o vietinis (lėtaeigis) –apjungiamaisiais keliais.
Projektas „Valstybinės reikšmės magistralinio kelio A5 Kaunas–Marijampolė–Suvalkai ruožo nuo 56,83 iki 72,50 km rekonstravimas “ (toliau – Projektas) įgyvendina nacionalinio pažangos plano 5 tikslo „Gerinti transporto, energetinį ir skaitmeninį vidinį ir išorinį junglumą“ 5.3 uždavinį „Gerinti transporto junglumą šalies viduje, su ES valstybėmis narėmis ir trečiosiomis šalimis, užtikrinti eismo saugumą“ ir atitinka 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos 3 prioriteto „Geriau sujungta Lietuva“ konkretaus uždavinio 3.1 „Plėtoti klimato kaitai atsparų, pažangų, saugų, tvarų ir įvairiarūšį TEN-T“ įgyvendinamą veiklą tobulinti ir plėtoti TEN-T kelių tinklą, drauge diegiant eismo saugumo ir aplinkosaugos priemones, kad būtų pasiekti TEN-T kelių techniniai parametrai, kurie tenkintų kelių transporto apkrovimo reikalavimus, užtikrintų tinkamą TEN-T eismo saugumą. ir pralaidumą.